Thursday, March 11, 2010

SPØR LEGEN

Spørsmål:

Hei, jeg er en gutt på 14 år som lurer på noe kanskje litt spesielt, men vil gjerne få et svar.

Helt siden jeg var 12 år gammel, har jeg onanert, og det har vært en ting jeg har funnet ut av helt selv. I førsten følte jeg ikke noen skam over meg selv av å gjøre det. Det var vel ikke mange måneder etterpå at jeg følte det var galt å onanere. Jeg er en kristen person, og har lest på internett at det er umoralsk og syndig å onanere. Flere ganger har jeg prøvd å slutte med onaneringen, men uten å lykkes. I perioder er jeg veldig avhengig av det, og det gir en vond følelse i magen hvis jeg ikke gjør det. I tillegg har jeg funnet ut at dopamin blir utløst i hjernen når jeg får orgasme, og det er vel grunnen til vanen. Serotonin skal visst også balansere lyster og humør, og for ikke lenge siden har jeg utviklet kanskje en form for tvangslidelse. Når jeg slår på dataen sjekker jeg datoen hele tiden, og ser rundt i huset om alle dørene er låst eller lukket, eller om bildene står rett på veggen.

Før trodde jeg ikke at jeg skulle få oppleve slike vanskeligheter, men kanskje jeg gjør det likevel. Spørsmålet er om jeg har for lite serotonin i hjernen, som kan være grunnen til tvangslidelsene og onaneringen. Jeg vil ikke ha besvarelser som at det er helt normalt, du er i puberteten, og slike ting. Jeg føler rett og slett ubehag for disse nevnte tingene.

Innsendt av gutt 14 år
(Tvangstanker / tvangshandlinger, Onanering)

Svar:

Hei!
Onani er sunt og helt naturlig. Det er ikke noe tvangslidelse å onanere. En samlet gruppe fagfolk og en et stort antall kristne mener det er helt normalt å onanere. Det er derfor trist at du føler skam over å onanere. Jeg synes du skal onanere når du har lyst og føler behov for dette.
Jeg tror ikke dine tvangstanker vedr. bilder og dato m.m. som du beskriver er noe som på en enkel måte kan forklares med serotonin og dopamin. Det er vanskelig for meg å ta stilling til dette, uten å kunne prate med deg. Dersom du synes dette er plagsomt, bør du ta det opp med legen din. Jeg ser ingen sammenheng mellom disse tvangstankene og onaneringen.
Hilsen Guy (legen)





GUY LARSEN , LEGE

No comments: