Saturday, February 20, 2016

ASYLISTAN



”Kall meg gjerne venstrevridd. Du er feig!” Ordene skytes selvsikkert ut fra svelget til det jeg oppfatter som et beveget menneske. ”La barna bli! Det er vår plikt som verdensborgere å hjelpe!” Ordene treffer som presise kuleskudd. Han lader om, åpner munnen og skyter på nytt. ”Send Listhaug ut av landet!” Spyttet står som sjøsprøyt ut av gapet, i det makthavende myndigheter geleider han vekk av fra stortingets inngangsparti. ”Slipp han!” roper en annen. ”Politivold! Jeg er jusstudent for faen! Slipp han!”.

Jeg aner ikke hvem gutten er eller hva han gjør på dagsnytt 18. Han ser atrofisk og pjuskete ut ved første øyekast. En typisk blindernstudent. Ustelt på håret. Selvstrikket brunt skjerf. Brune cordfløyelsbukser. En alt for stor, hvit ullgenser.

Jeg bestemmer meg for å undersøke saken nærmere.



Fredrik G. M.

Yrke: student, aktivist.
Alder: 27
Bosted: Ullern.
Matrett: Taco. Nei, ikke skriv det. Kålrull og hummus.
Musikk: kontemporær jazz. Hip-hop.
Når du skal skjemme deg bort: Kald hvitvin.



Klokken er ti over elleve og Fredrik er ferdig med dagens forelesninger. Vi har avtalt å møtes utenfor humanistisk fakultet på blinderen. Jeg setter meg ned for å observere før jeg tar kontakt. Han er faktisk en kjekk ung mann. En jenteflokk sitter på en benk noen meter unna og fniser hysterisk hver gang han kaster et blikk i deres retning. ”Til inntekt for flyktningene!” står det på en plakat han har festet på et lite bord. Duften av nystekte vafler blander seg med lyden av antirasistiske ytringer. ”Kjøp fordomsfrie vafler! Multikulturell oppskrift!” De fleste går rolig forbi, noen få stopper opp og kjøper.

Han er rød rundt nesen og snufser nesten kontinuerlig. Tar kun av de selvheklete selbuvottene for å servere mat. Jeg merker at jeg angrer på at jeg tok kontakt. Jeg ser på klokken og oppdager at trikkebilletten er i ferd med å løpe ut. Jeg vil nødig bruke penger på å kjøpe en ny. Så jeg drar. Fjerne rop fortsetter i det jeg går mot banen. ”Norge bryter flyktningkonvensjonen! Alle har rett til å søke asyl! Sylvi Listhaug er Solbergs lydige kjøter! Fremmedfrykten som spres må rives opp før roten får feste!” 

Fint at noen bryr seg.








No comments: